Ofte stilte spørsmål
På denne siden har vi svar på spørsmål som ofte dukker opp fra beboerne. Vi håper at både nyinnflyttede og andre tar seg tid til å lese dette før de kontakter oss. Hvis det du lurer på ikke kommer frem under eller i noen av de andre fanene, er det naturligvis bare å ta kontakt med ett av styremedlemmene.
-
Avfall
Borettslagets avfallsbrønner er plassert foran oppgang N, og egne papirbrønner er plassert foran oppgang M. Disse skal kun benyttes til hhv. husholdningsavfall og papir.
Har du avfall i forbindelse med oppussing, skal dette leveres til avfallsstasjon på eget initiativ og for egen regning. Elektrisk avfall og spesialavfall skal leveres til godkjent miljøstasjon.
I forbindelse med dugnader blir det bestilt og satt ut container til bruk for annet avfall – dette varsles ca 1 uke i forveien.
-
Balkonginnglassing
En brukerveiledning til balkonginnglassingen, samt en vedlikeholdsguide, finnes her.
Det er ikke planlagt flere fellesbestillinger av balkonginnglassing, og den enkelte beboer må derfor ta kontakt med leverandør og bestille befaring/oppmåling selv.
Første runde av innglassing ble levert av Høidahl’s Byggprodukter (http://www.hbprodukter.no/), mens en håndfull senere har blitt levert av Lumon (http://www.lumon.no/). Eventuelle servicekostnader bæres av beboer.
Beboere i første etasje må evt. være oppmerksomme på at innglassingen bør settes inne på den eksisterende betongsålen, slik at innglassingen beveger seg sammen med resten av bygget, og ikke kommer i spenn ved bevegelser i bygningsmassen. Ikke alle leilighetene i første etasje har denne sålen.
-
Bom
Innkjøringsveier til boområdet er avsperret med bom. Denne må lukkes opp manuelt, men lukker seg selv etter ca 30 sekunder.
Passering skjer på eget ansvar. Bilkjøring inne i boområdet er ikke tillatt, annet enn for nødvendig av- og pålessing. Bestemmelsene gjelder ihht skilting og disse blir håndhevet av privat parkeringsselskap.
-
Dugnader
Det er ikke obligatorisk oppmøte på dugnader, eller bøter for manglende oppmøte, men Østausa Borettslag forsøker å holde felleskostnadene så lave som mulig, og for å lykkes med dette er det viktig at alle stiller opp på dugnadene. Om vi ikke får gjort alt vi trenger på dugnadene, vil vi bli nødt til å leie inn profesjonell hjelp – og dermed stiger også fellesutgiftene våre.
Arbeidsoppgaver under dugnaden pleier å være alt fra stell av planter i fellesarealer og søppelplukking til lettere snekker– og malerarbeid.
-
Dører, vinduer, balkonginnglassing
Ansvaret for vedlikehold og bytte ved skade ligger hos beboer for både dører og vinduer.
Vinduer og skyvedører ble opprinnelig levert av Hallmaker Balkongsystemer. Garantitiden har imidlertid gått ut, og ved skade eller behov for service eller nøkler anbefales å ta direkte kontakt med underleverandøren Romerike Balkongmontasje, via kontaktskjemaet på deres hjemmeside eller på tlf 63 90 60 29. Kostnadene bæres av beboer.
Ved skade på inngangsdøren til leiligheten, dørlåsen i denne inngangsdøren, eller ved tapte nøkler, er det opp til beboer å velge leverandør/låsesmed for utbedring. Kostnadene bæres av beboer.
En brukerveiledning til balkong innglassing, samt en vedlikeholdsguide.
-
Fellesarealer
Det er ikke tillatt å oppbevare private eiendeler på borettslagets fellesarealer – verken i inngangspartier, trappeoppganger eller fellesarealer. Dette gjelder både avfall og andre typer eiendeler. Unntaket er barnevogner, som kan parkeres under trapp i 1. etasje. Se eget avsnitt om sykkelparkering.
-
Felleskostnader
Felleskostnadene dekker trappevask, Telia(tv og internett), vaktmestertjenester som snømåking og gressklipping m.m og ellers andre driftskostnader som borettslaget har. Avdrag og renter på lån kommer i tillegg til dette.
Disse beløpene gjelder per måned.Oppgang A-F og I-N
1-roms(gjelder kun oppgang I-N): Kr 1133,- (felleskostnader) + 149,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: 1352,- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.
2 roms: Kr. 2266,- (felleskostnader) + 297 ,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: Kr.2633 .- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.
3 roms: Kr. 3318,- (felleskostnader) + 435,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: Kr.3823.- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.
4 roms: Kr. 3659,- (felleskostnader) + 528,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: Kr. 4257 ,- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.Oppgang G-H (har leiligheter som har større areal fra de andre oppgangene, derfor har de høyere felleskostnader)
1-roms : Kr. 1574,- (felleskostnader) + 160,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: Kr. 1804.- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.
2-roms : Kr. 2505.- (felleskostnader) + 319,- (a-konto varmtvann) + 70,- (gebyr avregning varmtvann) Totalt: Kr. 2894 ,- i tillegg kommer avdrag og renter på lån.Disse prisene er uten diverse tillegg som også kreves inn via samme faktura, sånn som leie av parkeringsplass. Når det gjelder avdrag og renter på lån kan alltid oppdaterte beløp for dette finnes på «Mine sider» på USBL sine hjemmesider: https://www.usbl.no/ , eller ved å ta kontakt med USBL direkte tlf 22 98 38 00 eller epost til usbl@usbl.no .
Husk at a-konto varmtvann bare er et stipulert beløp og dermed ikke det reelle forbruket. Noen bruker mer, noen bruker mindre. Dette avregnes en gang i året mot faktisk forbruk.
Prisene er gjeldende per 01.01.2025 -
Maling og farger
Farge på treverk og betong inne på balkongene er en del av fasadens uttrykk, og alle skal bruke samme farge.
Både treverk og betong har fargen «Utevit». Treverket er innsatt med Beckers Perfekt halvblank dekkbeis, og betongen med Beckers murmaling.
Disse produktene ble kjøpt inn felles i forbindelse med fornying av balkongene og skifte av vinduer, og det kan fortsatt være mulig å få rester av disse.
Gjerder rundt hagene tilhørende leilighetene på bakkeplan bruker fargeløs treolje, sjekk evt. om borettslaget har dette også stående.
-
Markiser
Det følger 1 stk markise til hver leilighet (2 stk markiser i 4–roms, 1. etg), og andelseier må selv besørge vedlikehold og bekoste evt. utskiftning, skade, e.l.
«Markiser»: Service, fjernkontroll osv. kan bestilles her http://hdsolservice.lets-config.com/reklamasjon.
Ved behov for service, fyll ut skjema. De har ikke telefonkontakt, kontakt kun via utfylling av skjema.
Ved skifte av duk skal det ikke brukes andre farger enn vedtatt, og duk kan bestilles via kjells markiser . Fjernkontroll til markisene er spesialprogrammert til markisen tilhørende leiligheten, se evt. manual fra Somfy for hvordan legge til ny/ekstra fjernstyring.
Tips:
Markisene er ikke dimensjonert for å bære store mengder snø. Markisene bør derfor holdes i innerste posisjon når de ikke er i bruk, særlig om de etterlates uten jevnlig tilsyn. Om nødvendig må de tømmes for snø ved å kjøre markisen helt ut og tilbake. -
Nøkkelbrikker
Styret sitter på ekstra brikker til utgangsdører i oppgangene og til øvrige fellesarealer, og nøkkelbrikker til garasjene.
Nye nøkkelbrikker kan kjøpes for 250kr/stk, og faktureres av USBL.
Med mindre behovet er akutt, ser vi helst at kjøp av nye brikker gjøres ved å sende en mail til styret styret@ostausa.no
-
Parkering og El-bil lading
Parkeringsplassene leies ut etter ventelisteprinsippet.
Man kan ikke søke om parkeringsplass før man har flyttet inn og er registrert som beboer i USBL portalen.Borettslaget leier ut 85 garasjeplasser og 27 uteplasser. I tillegg har vi 17 gjesteplasser. Garasje- og uteplasser følger ikke leiligheten ved salg. Plassene leies ut etter ventelisteordning.
Gjesteparkering er forbeholdt gjester, og kan bare brukes inntil 72 timer av gangen.
Beboere uten gyldig tillatelse fra styret kan ikke benytte gjesteparkering.
Priser per mnd. gjeldende fra 1/2 2025:
Garasjeplass: kr. 450
Smal garasjeplass for MC el.l.: kr 350
Vanlig uteplass: kr. 285I tillegg til ordinær leie tilkommer det et eierskiftegebyr pålydende kr: 375,–
Ladeboks kan kjøpes via Elaway sine nettsider (klikk på lenke) Elaway – Boligportal. Andelseier er selv ansvarlig for bestilling og oppsett av ladeboksen. Det er ikke tillatt å sette opp ladebokser fra andre leverandører en nevnt ovenfor.
Elaway har nå lagt inn mulighet for avtale om leie av ladeboks (for andelseiere). Andelseier som inngår avtale med Elaway er ansvarlig for betaling av kostnadene for oppkobling og fjerning av leid ladeboks (dvs. at borettslaget ikke er involvert på noe vis). Klikk på linken under.
Søknadskjema til parkeringsplass finner du her
-
Pusse opp
Varsling
Vedlikeholdsarbeid, oppussing eller rehabilitering som kan forstyrre naboer og som strekker seg ut over 2 uker, skal meldes og godkjennes av styret. Det skal henges opp nabovarsel i alle oppganger i samme blokk ved arbeider ut over et par timer.Arbeidstider
Det skal ikke foregå støyende oppussingsarbeider som hamring, boring, e.l. på søndager og helligdager.
Det skal heller ikke foregå støyende oppussingsarbeider som hamring eller boring, e.l. etter kl. 21.00 på hverdager, eller etter kl 18.00 på lørdager og fram til mandag kl 07.30.Avfall fra oppussing
Se eget avsnitt om avfall på denne siden. -
Ringe- og postkasseskilt
Alle beboere skal ha navneskilt på egen inngangsdør, postkasse og ringetablå (utendørs ringeklokke). Papirlapper vil bli fjernet.
Postkasseskilt og ringetablå bestilles fra ekstern produsent via denne hjemmesiden. Skilt til ringetablå blir så byttet av styret, mens skilt til postkasse krever tilgang til innsiden av postkassen, og må byttes av beboer selv. For bestillinger, bruk skjemaene her.Tips : lyser det rødt på porttelefonen betyr det at den står på lydløs. Dobbeltrykke på snakkeknappen for å få den til å virke normalt igjen.
JUSTERE VOLUM (Hold inne taleknappen og
døråpnerknappen samtidig i tre sekunder, da begynner den å ringe. Da kan man trykke opp eller ned (på
«munnen») for å justere opp eller ned (i fem trinn). Hvis man slutter å trykke, så lagres den på lydnivået den er
stoppet på.) -
Sikringsskap
Dørene til sikringsskapene bruker sikringsskapnøkkel nummer 20. Dette er en standardnøkkel som kan kjøpes i jernvareforretninger eller de fleste steder der nøkler kan files.
Alle sikringsskap er nå utstyrt med automatsikringer med digitalt jordfeilvern. Hovedsikringer er 3x32A (tilsvarer ca. 12kW maksimalt effektforbruk).
I motsetning til eldre jordfeilvern er det ikke nødvendig å nullstille jordfeilbryteren med jevne mellomrom. Brukeren bør likevel se på sin sikringstavle en gang iblant, fordi lysfargen på sikringen indikerer jordfeil på et tidlig stadium. Grønt betyr at kursen er OK, ingen jordfeil detektert. Gul betyr at det kan være jordfeil, mens rødt betyr at det er eller har vært jordfeil og at sikringen har løst ut.
Ved gul eller rød lampe kan man først kople ut alt elektrisk utstyr på denne kursen, sjekke at sikringen lyser grønt uten belastning, og deretter sette inn igjen ett og ett apparat inntil apparatet med feil er funnet. Hvis sikringen lyser gult eller rødt uten at det er apparater tilkoplet, må kursen ha tilsyn av autorisert elektriker.
-
Sykkelparkering
Hver oppgang har egen sykkelbod. Sykler skal ikke plasseres utenfor inngang eller inne i trappeoppgangene.
-
Vaktmestertjenester
Borettslaget har ikke ansatt egen vaktmester, men leier inn eksterne vaktmestertjenester. Beboere som ønsker vaktmestertjenester i sin egen leilighet må selv tilkalle vaktmester og betale gjeldende satser. P.t. bruker borettslaget Bygårdsservice, tlf. 905 20 631. Vedlikeholdsbehov på fellesarealer kan meldes inn til styret via eget skjema, se fanen Skjemaer øverst på siden. Det er da opp til styret om og når evt. utbedringer skal foretas.
-
Ventilasjon
Felles viftesystem i oppgang og leiligheter er mekanisk ventilasjon. Det er derfor ikke lov å koble til kjøkkenventilatorer m⁄motor eller andre typer elektriske⁄motoriserte vifter til fellesanlegget.
Viftesystemet er tidsstyrt, og trekker mest luft i de tidsrommene som er mest brukt til matlaging.
Alle opprinnelige lufteventiler i hver enkelt leilighet og fellesareal skal være tilgjengelige for inspeksjon. Det er ikke lov å tette igjen, flytte eller gjøre andre typer endringer på felles luftekanaler.