Hver enkelt andelseier og leieboer er ansvarlig for at bestemmelsene i husordensreglene blir fulgt. Husordensreglene skal sikre oss ro, orden og trivsel i hjemmene og på lagets fellesområder.
Leiligheten og lagets fellesareal skal ikke brukes slik at andre sjeneres, eller slik at brudd på noen av lagets vedtekter oppstår.
Brudd på husordensreglene kan medføre skriftlig påtale fra styret. Gjentatte brudd kan medføre begjæring om tvangssalg, i henhold til punkt 6 i Vedtektene.
ALMINNELIGE ORDENSREGLER
Det er ikke tillatt å sette fra seg private eiendeler i inngangspartier, trappeoppganger eller fellesarealer (Se også eget avsnitt om bod anlegg).
Området under trappen i 1.etg. kan benyttes til parkering av barnevogner og rullestoler, mens sykler og akebrett skal oppbevares i sykkelbodene.
Dette er de eneste gjenstander som tillates hensatt i fellesarealer.
Alle beboere skal ha navneskilt på egen inngangsdør, postkasse og ringe tablå(utendørs ringeklokke). Papirlapper blir fjernet.
Det er ikke tillatt å montere gjenstander på fasaden, eller på en annen måte endre bygningenes fasade.
Alle balkong vegger og –tak skal være malt i den fargen som er vedtatt.
Ballspill og tilsvarende idrettslek er kun tillatt på aktivitets plassen ved siden av oppgang H.
Bommer, garasjedører, inngangsdører og dører til bod anlegg skal alltid være låst⁄lukket.
Tenn ikke mer lys i fellesarealer enn nødvendig, og slukk lyset når du forlater stedet.
Det er røykeforbud i oppganger, bod anlegg og garasjer.
Bruk lagets fellesareal til hygge og nytte, men sørg for at din bruk ikke forringer vår felles eiendom.
Foreldre må være spesielt påpasselige med ansvaret for sine barns oppførsel.
Det må påses at barn ikke forsettlig forsøker å ødelegge felles eiendom.
ANSVAR FOR VEDLIKEHOLD
AVFALL
Alt som kastes i borettslagets restavfallscontainere, skal være i en pose knyttet med dobbel knute.
Matavfall legges i grønn pose.
Ren plastemballasje legger du i blå pose.
Restavfall legges i vanlige handleposer.
Vanlig husholdningsavfall kastes i oppsatte avfallsbrønner foran oppgang N. Husholdningsavfall skal under ingen omstendigheter hensettes i oppgangen. Avfallet skal alltid være pakket slik at det kan kastes inn i avfallsbrønnenes luker. Avfall skal ikke hensettes på utsiden av avfallsbrønnene.
Papir og papp kastes i avfallsbrønner foran oppgang M. Store mengder papp skal leveres på avfallstasjon – borettslagets brønner har ikke kapasitet til å ta imot dette. Glass og metallbokser kastes i egen container plassert ved utkjøringen til Micheletveien fra nedre parkeringsplass.
Om det settes ut felles container i borettslaget i forbindelse med dugnader el.l., er denne kun til vanlig avfall.
Elektriske artikler, kjemikalier og maling må beboer selv levere på egne innsamlingspunkter, eller på kommunens avfallsdeponi.
BAD, WC OG VASKEROM
Alle våtrom ble pusset opp i borettslagets regi 2016-2017.
Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand. Andelseier skal vedlikeholde varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vask, apparater og innvendige flater.
Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
Andelseier har en særlig vedlikeholdsplikt når det gjelder våtrom og våtromsinstallasjoner. Vedlikehold og fornyelser skal utføres på en fagmessig god og forsvarlig måte, slik at lekkasjeskader unngås. Andelseier har således plikt til å sørge for fagmessig installasjon og vedlikehold av tilkoblinger til rørnettet for maskiner som benytter vann, samt plikt til å vedlikeholde gulv med fuktsperre på gulv og vegger, sluk og rør frem til sluk.
Ved endring av vegg og/eller gulv i våtrommet skal det legges forsvarlig membran, med mindre andelseier kan dokumentere at det allerede er lagt forsvarlig membran.
Alle endringer som involverer strøm, rør og/eller våtrom må søkes om og godkjennes skriftlig av styret før oppstart. Andelseier er rettslig ansvarlig for at arbeidet utføres av seriøse håndverkere med forsikring/ansvar, og kan bli erstatningspliktig hvis skader oppstår på bygningsmasse grunnet dårlig utført arbeid. Andelseier må ta kostnad hvis styret kaller ut rørlegger, elektriker og andre håndverkere, og der feil ligger hos den enkelte andelseier og ikke i felles infrastruktur. Ethvert brudd på branncelle må søkes om til styret i forkant. Gjeldende brannvernlovgivning må følges til enhver tid.
Arbeidet som innebærer hulltaking eller bytte av sluk, slik at brannceller brytes er søknadspliktige til Oslo Kommune.
Styret i borettslaget skal informeres om våtromsarbeider, uavhengig av om tiltaket er søknadspliktig overfor Oslo Kommune eller ikke.
Varselet skal være sendt i god tid, og skal minimum inneholde en beskrivelse av arbeidene som skal utføres, varighet og navn på utførende entreprenør.Ved søknadspliktige arbeider plikter beboer også å sende en kopi av godkjent sluttkontrollseddel til styret.
Ved spørsmål kontakt autorisert rørleggerfirma med våtromsgodkjennelse.
BALKONGFLAGG
Alle leiligheter er utstyrt med feste til balkongflagg. Festet sitter på venstre side av balkongen som tilhører leiligheten.
Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 08.00, i månedene november til og med februar kl. 09.00.
Flagget hales ved solnedgang, men ikke senere enn kl. 21.00, selv om solen går ned etter denne tid.
BORETTSLAGETS DIGITALE UTSTYR
Det er ikke tillatt å montere synlige utvendige antenner⁄parabol etc.
Østausa Borettslag har inngått avtale med Telenor
Grunnpakke med standard utvalg av TV-kanaler og standard hastighet er inkludert i husleien. Ekstra kanaler og hastighet står den enkelte fritt til å abonnere på selv for egen kost eller ved brukt av poeng , dette gjøres enkelt på » min side» hos Telenor https://www.telenor.no/mine-sider/Andelseier er selv ansvarlig for å hente ut og levere inn digitalt utstyr hos fra Telenor ( alle leiligheter fikk installert fiber i feb-august 2024, og utlevert 1 stk dekoder og 1 stk Router , dette skal følge leilighet ved event salg )
Henvendelser ang. TV⁄internett må rettes til Telenor på tlf. 91 50 90 00
FASADE OG BALKONG
Balkonger er en del av fasaden, og må holdes i original stand, med god tilgjengelighet til rømningsveiene på sidene.
Det er ikke tillatt å tildekke ytre balkong med gardiner, persienner eller annen fast installasjon som endrer blokkenes ytre fasade.
Andelseier er ansvarlig for vedlikehold av balkong, herunder innvendige betongflater, inkludert membran og belegg, på uteplass og balkong. Spisse gjenstander uten beskyttelse skal unngås, og tunge gjenstander som skal flyttes må løftes og ikke dras. Snømåking gjøres ved bruk av plastspade. Det anbefales ikke å legge fliser eller treplattinger uten beskyttelse på belegget.
Rengjøring gjøres ved behov og minst en gang i året. Det skal brukes mild såpe og vask med klut med varmt vann (unngå spyling).
Blomsterkasser⁄–potter kan monteres på innsiden av balkongen, under rekkverk og balkongfront.
Det er altså ikke lov å montere blomsterkasse⁄–potter høyere enn balkongfronten, eller på utsiden av rekkverket.
Tørking/lufting av tøy/tekstiler er ikke tillat over rekkverk på balkong.
GJERDER/HAGER 1. ETASJE
Alle andelseiere som bor i 1. etasje og disponerer hage plikter å holde hagen ryddig og i orden.
Gjerdene er av impregnert materiale.
Det skal kun males⁄beises i de fargene som er vedtatt. Styret bestemmer vedlikeholds-intervallene, og maling⁄beis blir skaffet til veie av styret.
Ønsker beboere å beise⁄male oftere enn dette, må det gjøres på egen bekostning. Fargekode fås ved henvendelse til styret.
Reparasjoner som følge av utvendige skader påført av tredjeperson utføres av styret.
Det er ikke lov å gjøre egne ombygninger⁄endringer på gjerder.
Busker og annet skal ikke være høyere enn høyeste punkt på det høyeste gjerdet. Det er ikke tillatt med krypvekster som kan skade gjerder og fasader.
Det er ikke tillat å benytte gjerder som tørkestativ.
GRILLING I BORETTSLAGET
Det er ikke tillatt å bruke kull grill, engangs grill eller bål panne i hagene eller balkonger
· Det er kun tillatt med gass og elektriske grill i hager og balkonger
· Sørg for at grillen står stødig og i god avstand fra brennbart materiale. Det forutsettes også at balkongen har god utlufting langs gulv og tak uten noen form for innglassing, slik at røyk og eventuell lekket gass raskt luftes ut (røyken er lettere enn luft og stiger, mens propangassen er tyngre enn luft og synker).
· Hold grillen under oppsikt hele tiden mens den er varm.
· Vis hensyn, Grill-kos hos deg kan bli grill-os hos naboen. Sørg for regelmessig rengjøring av grill
· Gassflasker skal alltid oppbevares på balkong, hage eller inne i leiligheter. Den skal ALDRI oppbevares i boder eller garasje som beboer disponerer.
· Brudd på disse regler vil kunne gjøre beboer ansvarlig ved brann eller annen skade.
Større arrangementer med grilling på lagets fellesområde kan tillates etter avtale med styret.
INNVENDIG OG UTVENDIG VEDLIKEHOLD
Det er den enkelte andelseiers⁄leietakers ansvar å vedlikeholde egen leilighet.
Utvendig skal det kun males⁄beises i de fargene som er vedtatt av styret.Tips:
- Vinduskarmer og verandarekkverk anbefales jevnlig vedlikeholdt med slipefri bilvoks.
- For leiligheter med innglassing bør løperenner (oppe og nede!) sprayes med silikon.
- Ved behov for service⁄vedlikehold på balkong, balkongfasade og vinduer, ta kontakt med styret via skjemaet «Meld inn vedlikeholdsbehov». Det er Hallmaker (tlf. 04255) som har levert disse, men garantitiden har nå løpt ut, og Østausa tar IKKE regningen dersom beboer rekvirerer service på egenhånd.
Det påpekes at man er erstatningsmessig ansvarlig for skader som påføres andre leiligheter og fellesrom.
MARKISER – SERVICE OG VEDLIKEHOLD
Det følger 1 stk markise til hver leilighet (2 stk markiser i 4–roms, 1. etg) og andelseier må selv besørge vedlikehold og bekoste evt. utskiftning, skade eller lignende.
Tips:
- Markisene er ikke dimensjonert for å bære store mengder snø. Markisene bør derfor holdes i innerste posisjon når de ikke er i bruk, særlig om de etterlates uten jevnlig tilsyn. Om nødvendig må de tømmes for snø ved å kjøre markisen helt ut og tilbake.
- Ved behov for service, kontakt Vental på telefon 23288600.
Ved skifte av duk skal det ikke brukes andre farger enn vedtatt. Duk kan bestilles gjennom Vental.
Fjernkontroll til markiser er spesialprogrammert til markisen tilhørende leiligheten.NØKKELBRIKKER
Borettslaget bruker samme brikkesystem på alle felleslåser.
Felleslåser i Østausa Borettslag er:
· Inngangsdører oppgang
· Bod-dører i oppgangen
· Sykkelboder utvendig
· Felles utvendig bodanlegg oppg a-f og i-n
Alle leiligheter har i april 2018 fått utdelt 3 brikker i forbindelse med etablering av nytt lås-system. Ekstra brikker kan kjøpes ved henvendelse til styret.
Ved tap av brikke må styret få beskjed umiddelbart!
Alle brikker dere har fått utlevert har et unikt 5-sifret nummer inngravert. Ved å oppgi brikkenummer dere har igjen, vet vi hvilken brikke som skal slettes fra systemet.
OPPUSSING
Det er ikke tillatt å bore i betongvegger på søndager og helligdager. Dette er kun lov mellom kl. 07.30 og kl. 21.00 på hverdager og mellom kl. 10.00 og kl. 18.00 på lørdager. Det skal heller ikke foregå støyende oppussingsarbeider som boring, hamring, eller lignende etter kl. 18.00 lørdag og fram til mandag kl. 07.30.
Vedlikeholdsarbeid, oppussing eller rehabilitering som kan forstyrre naboer og som strekker seg ut over 2 uker, skal meldes og godkjennes av styret. Det skal henges opp nabovarsel i alle oppganger i samme blokk ved arbeider ut over et par timer.
ORDENSREGLER FOR BODER OG BODANLEGG
Den enkelte andelseier er ansvarlig for at egen bod er ren og ryddig og at det ikke oppbevares gjenstander som er i strid med ordensreglene. Vedlikehold av den enkelte bod er andelseiers ansvar. Årlig vask av fellesareal organiseres av styret, men har du griset, så er det ditt ansvar å rydde opp.
Bodanlegget skal ikke brukes slik at andre sjeneres, eller slik at brudd på noen av lagets vedtekter oppstår. Reglene om ro gjelder også i bodanleggene.
Alle leiligheter i blokk 1, 2, 4 og 5 har egen bod i det utvendige bodanlegget. Nummeret på både utvendige og innvendige boder samsvarer med leilighets nummeret ditt. Styret forbeholder seg retten til å klippe låser og tømme boder uten forvarsel, dersom de er tatt i bruk av uvedkommende. Hvis noen andre benytter boden din ta kontakt med Styret.
Hver husstand har 1 – én – nøkkel til inngangsdørene i bodanlegget. Ved tap av nøkkel til bodanlegget kan ny bestilles gjennom styret til gjeldende pris. Dør til private boder skal holdes låst med egen hengelås.
Det er ikke tillatt å oppbevare brann– eller eksplosjonsfarlige eller giftige produkter i bodanlegget. Herunder nevnes spesielt gassflasker (propan o.a. ), løsemidler (aceton, lynol, syrer, lut, bensin etc.) og gift (plantevernmidler etc.). Normale olje– og vannbaserte produkter så som maling og smøreoljer aksepteres, så lenge de oppbevares i sikker emballasje.
Det er røykeforbud i bodanlegget.
Inngangsdørene til bodanlegget skal alltid være låst. Dørpumper skal ikke demonteres⁄slås av ved behov for åpen dør. Husk også å slukke lyset når du forlater stedet.
Det er ikke tillatt å sette fra seg private eiendeler utenfor egen bod.
Foreldre har spesielt ansvar for at barn som har fått utdelt nøkkel for å gå på egen hånd i bodanlegget, retter seg etter ordensreglene. Lek skal ikke forekomme i bodanlegget.
Andelseier er erstatningsmessig ansvarlig for skade påført borettslagets og annen andelseiers eiendom.
Borettslagets forsikring dekker ikke skade på eller tyveri av gjenstander i boder eller bodanlegget. Disse oppbevares på andelseiers eget ansvar.
Det utvendige bodanlegget er utstyrt med rømningslys og brannslukkere.
Bodanlegget er utstyrt med ventilasjonsanlegg som virker på følgende måte:
- Luft tas inn i inngangspartiet mot grendehus og fordeles med vifte via kanaler til bodanlegget
- Brukt luft suges ut via kanaler med vifte plassert i inngangsparti mot blokk 3.
- Vifter skal i utgangspunktet gå kontinuerlig, men kan tidsstyres ved behov. Dersom utetemperaturen ligger mellom +5°C og –10°C vil inntaksluften bli forvarmet til +5°C.
- Ved temp. ute over +5°C forvarmes ikke luften. Ved temp. under –10°C stanser viftene og spjeldet lukkes for å hindre kald trekk.
- Betjening av anlegget skal kun gjøres av Styret, eller den⁄de som Styret anviser.
PARKERINGSBESTEMMELSER
- All parkering innenfor bommene er forbudt. Kun av-⁄pålessing er tillatt, og kjøretøyet skal fjernes igjen så raskt som mulig.
- Kontrollavgift blir ilagt etter 15 minutter.
- Uniformert håndverkspersonell med uniformert servicebil har adgang til å parkere bilen inne i bo området så lenge oppdraget foregår hos beboer. Det skal ikke parkeres slik at det blir til hinder for utrykningskjøretøy eller lignende trafikk.
- Parkering på øvre parkeringsplass og på venstre side av nedre parkeringsplass, sett mot garasjeport, er forbeholdt andelseiere med gyldig parkeringskontrakt fra styret.
- Gjesteparkering er skiltet på nedre parkeringsplass.
- Gjesteparkeringskort skal brukes av alle besøkende til Østausa borettslag.
- Gjester kan parkere inntil 72 timer. Dette gjelder kun motorkjøretøy under 3500 kg. Etter 72 timer må kjøretøyet fysisk være borte i 1 dag før gjesteparkeringen kan benyttes igjen, ellers vil kontrollavgift bli ilagt. Andelseiere som har gjester med behov for parkering over 72 timer, må innhente tillatelse fra styret.
- Andelseiere med kontraktfestet uteparkering⁄ garasje kan ikke benytte gjesteparkeringen til parkering av kjøretøy tilhørende andelseier. Med kjøretøy tilhørende andelseier menes: Alle kjøretøy inntil 3500 kg som disponeres av andelseier og⁄ eller av personer boende hos andelseier. Overtredelse medfører umiddelbar kontrollavgift. I særskilte tilfeller kan andelseier få dispensasjon av styret. Dispensasjonen gis i de tilfeller andelseier venter på tildeling av fast plass. e.l.
- Biler med grønne skilter firma/privat har ikke lov å benytte gjesteparkering uten gyldig parkeringskort/app
- Overtredelse medfører umiddelbar kontrollavgift.
- Parkering utenfor oppmerkede felter fører automatisk til kontrollavgift og⁄ eller borttauing av kjøretøyet.
- Håndhevelse av parkeringsbestemmelsene blir ivaretatt av privat parkeringsselskap, som vil patruljere området med uniformert personell til uregelmessige tider.
- Borettslaget tar ikke ansvar for skader, innbrudd, hærverk eller lignende som måtte oppstå på kjøretøyene.
- Elbil eller lignende kjøretøy skal ikke tilkobles Østausa borettslags elektriske anlegg for ladning uten tillatelse fra styret.
- Det er kun lov å oppbevare ett sett dekk på parkeringsplass i garasje.
- Det er ikke tillatt å oppbevare brann– og eksplosjonsfarlige eller giftige produkter i garasjeanlegget. Herunder nevnes spesielt gassflasker (propan o.a.).
- Beboere som flytter fra borettslaget er selv ansvarlige for å si opp parkeringsplass. Parkeringsplassen skal sies opp skriftlig og har 1 mnd oppsigelsestid fra påfølgende måned. Leiekostnad løper til parkeringsavtalen er avsluttet ihht kontrakt. De som har ladeboks er selv ansvarlig for å ta med seg denne.
- Leietaker plikter å behandle oppstillingsplassen ellers med tilbørlig aktsomhet og etter de vanlige ordensregler som utleier fastsetter. Leietaker må erstatte all skade som skyldes han/henne, eller personer i leietakers tjeneste.
- Dersom leietakers bruk av oppstillingsplassen og plassen utenfor oppstillingsplassen medfører støy eller andre ulemper som gir beboerene i bygget grunn til berettiget klage, har utleieren rett til å kreve leieavtalen opphevet for biloppstillingsplassen. Det samme gjelder dersom plassen ikke holdes ryddig.
- Leietaker av uteplass må påregne snøbrøyting av oppstillingsplassen.
For elbilplassene gjelder samme regler som for de øvrige parkeringsplassene, så langt disse passer. I tillegg gjelder også følgende bestemmelser, som går foran de øvrige parkeringsreglene hvis det skulle være et motsetningsforhold mellom dem:
- Det ikke er tillatt å kjøpe eller installere ladeboks gjennom andre aktører enn Elaway.
- Det er ikke tillatt å framleie plassen eller ta betalt for lading av andres kjøretøy.
- Det er ikke tillatt å benytte strømuttakene til andre formål enn lading av elektriske kjøretøy.
- Forbruk av strøm måles kvartalsvis og faktureres den enkelte etter måling.
REGLER FOR DYREHOLD OG -MATING
Dyrehold skal aldri være til sjenanse for dine naboer.
Dyr skal ikke luftes på lekeplasser, eller ha tilhold på lekeplassene. Hunder skal alltid føres i bånd på borettslagets eiendom. Ved lufting skal hundeeier alltid medbringe hundepose, og etter bruk kaste disse i avfallsbrønnene ved grendehuset. Hundeposer skal aldri hensettes midlertidig på borettslagets område.
Balkonger og hager skal ikke brukes som ”luftegård.” Dyr som hensettes alene hjemme skal ikke under noen omstendigheter forstyrre naboer. Dette gjelder for alle dyrearter.
Katter kan ferdes fritt i borettslaget, men for øvrig gjelder de samme regler for kattehold som ved hundehold.
Mating av ville dyr/fugler tiltrekker seg også skadedyr, og er derfor ikke tillatt.
Beboer plikter å informere styret om alt dyrehold. Borettslaget tillater kun dyrearter som er godkjent i Norge. Brudd på dette vil bli anmeldt til de rette instanser.
REGLER OM RO I LEILIGHETENE
Det skal være alminnelig ro i leilighetene mellom kl. 21.00 og kl. 07.30 på hverdager. For natt til søndager og helligdager skal det være ro mellom kl. 23.00 og kl. 13.00. Med alminnelig ro menes at naboer ikke blir forstyrret av støy fra din leilighet (se eget avsnitt om oppussing).
De vanligste årsaker til klager over forstyrrelser fra naboleilighet er:
- Fest–⁄selskapsstøy, høy musikk, hundebjeffing, voldsom innelek, banking og boring, eller øving på musikkinstrument.
- Musikkundervisning tillates kun etter søknad og godkjenning fra styret.
- Barn og dyr skal ikke leke⁄støye i trappeoppganger eller på terrassene.
RENHOLD AV FELLESAREALER
Trappeoppganger vaskes av byrå ukentlig. Styret oppfordrer beboere som av en eller annen grunn har skitnet til fellesarealer om å vaske etter seg.
Vask av bodanlegg, grendehus og hovedrengjøring av fellesarealer organiseres av styret.Uadressert post levert på dørmatte plikter beboer selv å kaste i papircontainer.
TØRKING AV TØY
Tørking av tøy kan gjøres på balkong, men ikke høyere enn fronten på denne.
Dette gjelder også leiligheter i 1. etasje, der snorer⁄stativ maks skal være 90 cm høye.Det er strengt forbudt å banke eller riste tepper o.a. over balkongfront.
Det er ikke tillatt å banke tepper på søndager, helligdager, 1. og 17. mai.
UTLEIEREGLER FOR GRENDEHUSET
Det er styret som står for utleie av grendehuset. For leie av grendehuset kontakt styret via skjema på hjemmesiden
Leietaker må være andelseier. D.v.s at andelseiers familie må gå via andelseier for å leie.
Framleietaker må også leie via andelseier. Andelseier vil alltid være ansvarlig som leietaker. Ikke under noen omstendigheter leies grendehuset ut til personer under 20 år. Er andelseier ukjent for styret skal leietaker uoppfordret forevise legitimasjon.Grendehuset leies ikke ut fra og med 22. desember til og med 1. januar, samt i skoleferier. Styret kan selv benytte grendehuset vederlagsfritt til arrangementer i regi av borettslaget.
Det er styret som fastsetter leiepris, depositum og ordensregler for grendehuset.
UTLEIEBETINGELSER
Leie av lokalet skjer pr døgn. Døgnet regnes fra kl. 15.00 til kl. 14.00 påfølgende dag. Dekketøy er inkludert i leien.
Ødelagte deler, eller mangler ved dekketøy etter leie, belastes etter faktisk kostnad.
Annet ødelagt utstyr blir også fakturert etter faktisk kostnad.
Opptelling og kontroll skal alltid gjøres sammen med en representant fra styret
PRISER
Per døgn kr.1500.-
Pr helg (fra fredag kl 15.00 til søndag kl. 14.00 ) kr 2500,-Ved manglende vask/rydding belastes leietager med kr 1000.-
FELLESARRANGEMENTER
Fellesarrangementer, d.v.s. arrangementer som kunngjøres for hele borettslaget og er åpne for alle beboere, kan låne Grendehuset vederlagsfritt. Øvrige regler gjelder ellers så langt de måtte passe.
RENHOLD
Grendehusets utstyr, inventar og lokale skal rengjøres og settes tilbake til sin opprinnelige stand som ved inngåelse av leiekontrakt. Det skal også ryddes utenfor grendehuset hvis det har vært pyntet med fakler, ballonger, etc.
Vaskemidler, kluter, toalettpapir og lignende følger med i leieprisen.RO
På hverdager kan grendehuset brukes til kl. 23.00, men det skal være ro fra kl. 22.00. I helger kan grendehuset brukes til kl. 02.00, men det skal være ro fra kl. 00.00.
I helger kan det spilles musikk i akseptabel styrke fram til kl. 00.00. Med akseptabel styrke menes det at ingen i borettslaget blir forstyrret, og spesielt oppgang I til N (blokk 4 og 5) som har soverom vendt mot grendehuset.
Fra kl. 00.00 til kl. 02.00 kan det spilles dempet musikk. Med dempet musikk menes det at man skal kunne føre en normal samtale i grendehuset.Det er ikke tillatt med støy utenfor grendehuset, eller å sette opp dører og vinduer slik at naboer blir unødvendig forstyrret. Ved lufting må leietakeren bruke ventilasjonsanlegget.
Når gjester forlater grendehuset oppfordres de til å ta hensyn til naboene, og støye minst mulig.
Det er ikke tillatt for drosjer eller andre biler å kjøre til grendehuset for å hente gjester.
Unntak kan gjøres når styret har blitt underrettet om spesielle behov.FLAGGSTANG
Ved spesielle arrangementer eller merkedager kan man få låne flagg av styret.
BRUDD PÅ REGELVERKET
Ved brudd på regelverket kan andelseier bli nektet fremtidig leie av grendehuset.
Hærverk og skadeverk vil bli politianmeldt.VANLIGE SKADEDYR
Skadedyr i leilighet
Som beboer plikter du å melde fra til styret om skadedyr i leiligheten.
Borettslaget er fullforsikret mot skadedyr, skadedyrbekjempelse koster derfor ingenting for beboer.
Får du skadedyr i leiligheten din vil borettslagets forsikringsselskap ordne med skadedyrutryddelse. Du plikter å stille leiligheten din til rådighet for bekjempelse. Forsikringsavtalen dekker bekjempelse av skadedyr. Om møbler er påført skader av skadedyrene, skal dette dekkes av din egen innboforsikring.
Vanlige skadedyr (PDF, ekstern lenke, åpner i nytt vindu)
VENTILASJON
Alle leiligheter er tilknyttet avtrekksventilasjon drevet av vifte plassert på taket av hver blokk.
Viftene er tidsstyrte, og det går full luftmengde kl. 06.00 – 09.00 og 16.00 – 19.00. Ellers i døgnet går det halv luftmengde.
Luften trekkes ut av leiligheten via ventiler på soverom, kjøkken, bad, vaskerom og wc.For at luften skal komme ut av leiligheten må den først komme inn, og luften kommer inn via spalteventiler i vinduene.
Spalteventiler og avtrekksventiler må vedlikeholdes slik at de ikke gror tette av skitt.Spalteventiler og avtrekksventiler har regulerbare åpninger. Disse åpningene må aldri tettes helt. Dersom ventilasjonen stopper opp vil fuktigheten i leiligheten øke, og på sikt føre til sopp og råteskader i leiligheten.
Det er ikke lov å koble til kjøkkenventilator m/motor eller andre typer elektriske/motoriserte vifter til felles lufteanlegg.Det er ikke tillatt å lufte fra egen leilighet til trappeoppgangen.
Trapperomsvinduer skal i utgangspunktet holdes lukket, og den som lufter⁄åpner vinduet er også forpliktet til å sørge for at det blir lukket igjen.
Alle opprinnelige lufteventiler i hver enkelt leilighet og fellesareal skal være tilgjengelige for inspeksjon. Det er ikke lov å tette igjen, flytte eller gjøre andre typer endringer på felles luftekanal.